جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قلب تنها پمپ نیست

حافظه سلولي..‌. قلب فقط یک پمپ نیست

 

آياتي از قرآن كريم كه ما را به تفكر دعوت مي دارد!

خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد:( إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آَيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ) سوره  انفال آيه 2 

(مؤمنان حقيقي كساني هستند كه چون ذكري از خدا شود دلهاشان ترسان و لرزان شود و چون آيات خدا را بر آنها تلاوت كنند بر مقام ايمانشان بيفزايد و به خداي خود در هر كار توكل مي كنند)

و همچنين مي فرمايند 🙁 الَّذِينَ آَمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ 

( مؤمنان واقعي كساني هستند كه ايمان آورده اند و دلهايشان با ياد خدا آرام مي گيرد بدانيد كه تنها با ياد خدا دلها آرام مي گيرد.)  سوره رعد آيه28.

همچنين مي فرمايند 🙁 لِيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ * وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِينَ آَمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيم) سوره حج آيه 53 و 54 

(تا خدا به آن القائات شيطان كساني را كه دلهايشان مبتلا به مرض( نفاق و شك يا كفر ) و قساوت است را بيازمايد ( و باطن آنها را پديدار سازد) و همانا (كافران و) ستمكاران عالم سخت در سيزه و دشمني دور (از حق) مي باشد.و تا آن كه اهل علم و معرفت به يقين بدانند كه اين آيات قرآن به حق از جانب پروردگار تو نازل شده كه بدان ايمان آورند و دل هايشان پيش او خاضع و خاشع شود،و البته خدا اهل ايمان را به راهي راست هدايت خواهد كرد.)

از اين آيات به اين نتيجه مي توان رسيد كه خدا عمل قلب را مشخص و تعين كرده است، قلب به اطمینان می‌رسد، قلب مريض مي شود، قلب متواضع مي شود، مي ترسد و ظلم و ستم مي كند.

و همچنين مي فرمايند 🙁 أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ أُولَئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ * اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ) الزمر: 22-23.

(آيا آن كس را كه خدا براي اسلام شرح صدر (و فكر روشن ) عطا فرمود كه وي به نور اللهي روشن است ( چنين كس با مردم كافر بي نور تاريك دل يكسان است؟) پس واي بر آنان كه از قساوت ( و شقاوت) دلهايشان از ياد خدا فارغ است.اينان هستند كه دانسته به ضلالت و گمراهيند.

خدا ، قرآن را فرستاد كه بهترين حديث( و نيكوترين سخن آسماني خدا) است،كتابي كه آياتش همه( در كمال فصاحت و اعجاز) با هم مشابه هستند و در آن ثناي خدا ( و خاصان خدا) مكرر مي شود كه از تلاوت ( آيات قهر) آن ، خدا ترسان را لرزه بر اندام افتد و با (آيات رحمت) باز آرام و سكونت يابند و دلهايشان به ذكر خدا مشغول گردد.اين كتاب همان (رحمت و) هدايت خداست كه هر كه را خواهد به آن رهبري فرمايد و هر كس را خدا به گمراهيش وا گذارد ديگر هيچ هدايت كننده اي نخواهد داشت.)

 

در اين آيات دلايلي به چشم مي خورند كه نشان مي دهند  قلب سفت و سخت مي شود، ظلم مي كند و نرم مي شود.  اينها همگي ويژگي هايي مادي هستند كه در ادامه مطلب به برخي از جوانب آن ها از خلال داستانهايي واقعي پي مي بريم. ماجراهايي را با هم مرور مي كنيم كه از طريق رسانه هاي اجتماعي در غرب پخش و منتشر مي شوند و حتي از طريق روزنامه هاي بزرگ و مطرح علمي و تخصصي مورد بررسي قرار مي گيرند.

و اين موضوع اگر برچيزي دلالت كند آن  چيزي نيست جز اثبات اين مطلب  كه مطالب قرآن از جايي و كسي سرچشمه مي گيرند كه به راز و رمز قلب ها آگاه است.  او همان  است كه مي فرمايد : ( أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آَمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ ). سوره حديد آيه 16.

(آيا وقت آن نرسيده كه دلهاي كساني كه ايمان آورده اند در برابر ذكر خدا و آنچه از حق نازل شده است خاشع گردد و مانند كساني نباشد كه در گذشته به آنها كتاب آسماني داده شد،بعد زماني طولاني بر آنها گذشت و قلب هايشان ( بر اثرفراموشكاري) قساوت يافت و بسياري از آنها گنه كارانند!)

 

داستانهاي واقعي

خانمي به نام كلير سيلويا موضوع جالبي را بيان كرده او كه در تاريخ 5/29در سال 1998  عمل پيوند   قلب و ريه را انجام داده است. اين قلب و ريه متعلق به  پسر جواني بودند كه در تصادف رانندگي جان خود را از دست داده بود ، او بيان ميكند كه بعد از عمل پيوند  شبيه مردها برخورد ميكرد و مثل رفتار آنها رفتار مي كرد. به غذاهايي علاقه پيدا كرد كه سابقا اصلا نمي توانست مصرف كند مثل فلفل سبز و آبجو و مرغ تكه تكه شده.

و وقتي كه خانواده آن جوان اهدا كننده را ديد، معلوم شد كه حركات و رفتارهاي كلير بسيار شبيه أن جوان اهدا كننده است؛ شباهتي آينه وار. برخي از دانشمندان اين ماجرا را نديده گرفتند و گفتند كه تصادفي است. ولي برخي دیگر، به عنوان دليلي بر وجود حافظه سلولي، به آن نگاه ويژه اي كردند و اين موضوع  با وجود پيشرفت تكنيك پيوند قلب توجه علمي زيادي را به خود جلب كرد. 

 

حافظه سلولي

 ميدانيم كه هر سلول بدن ما اطلاعاتي از گذشته و شخصيت مان را با خود حمل ميكند، علاوه بر اين رفتار مخصوص به خودش را دارد كه سبب مي شود بعد از عمل پيوند از شخصي به ديگر، سلولها حافظه ذخيره شده خود را از شخص اهدا كننده به جسم شخص گيرنده با خود ببرند. شواهد اين پديده با افزايش عمل پيوند اعضاء در حال افزايش است كه باعث شده برخي از دانشمندان به بحث و بررسي دقيق در اين موضوع بپردازند. (منبع:  1, 2, 3, 4, 5, 11)

 

رد و بدل كردن نامه ها( پيام)

دكتر كاندس بيرت (نويسنده كتاب جزيئات عواطف) موضوع جالبي را كشف كرد او مي گويد همه سلولهاي بدن و مغز از طريق نامه( ارسال پيام) به وسيله آمينو اسيد كه زنجيره هاي كوتاهي دارند با هم در ارتباط هستند. سابقا  گمان مي شد كه اين پديده فقط در مغز وجود دارد ولي اكنون ثابت شده كه در اعضاي ديگر بدن مانند قلب و اعضاي حياتي ديگر وجود داشت.حافظه فقط در مغز وجود ندارد بلكه در سلولهاي اعضاي داخلي بدن و بر روي پوستمان هم وجود دارد.( منبع: 10)

دكتر اندرو ارمور در سال 1991 مفاهيمي را عنوان كرد كه در قلب، مغز كوچكي وجود دارد كه از طريق شبكه اي از سلولهاي عصبي تشكيل شده است.آنها ناقلان مواد شيميايي ، پروتيئن،سلولهاي سفيد( مدافعان) هستند. آنها به طور مستقل از سلولهاي مغزبراي ياد گيري ،به ياد آوردن و حافظه، و حتي احساس  عمل مي كنند سپس اين اطلاعات توسط نخاع مستطيلي شكل به مخ(ناولا) فرستاده مي شود جايي كه رگهاي خوني (دستگاه گردش خون) به سوي مراكز مخصوص ادراك و قدرت تصميم گيري و نيروي تفكر در مخ هدايت مي شوند .اين دانشمند معتقد است كه اين سلولهاي عصبي اتولو گ( به شكل ذاتي) در قلب پيوندي ، در صورت پيوند، باز هم به كار سابق خود ادامه مي دهند و پيام هايي از حافظه قديمي خود را، به مغز جديد ارسال مي كند.  

 در واقع قلبي كه  پيوند شده ،گيرنده هاي سلولي خاص خودش را همراه خود مي آورد كه متعلق به شخص اهدا كننده است و با گيرنده هاي سلولي دريافت كننده متفاوت است. به اين ترتيب مريض داراي دو نوع مختلف از گيرنده هاي سلولي خواهد شد.( مرجع 6،7،8)

 

آيا قلب تفكر مي كند؟

دانشمندان به موضوعي تحت عنوان (شايعه هاي بيمارستاني) اعتقاد دارند با وجود اين كه قوانين سخت گيرانه بيمارستان از دادن هر گونه اطلاعاتي درباره اهدا كننده حذر میکند ولي گفتگوي تيم جراحي موقع بيهوشي ، مي تواند بر بیمار زیر دست آن ها و فردي كه پيوند را دريافت مي كند، خارج از مفهوم داشتن سلولهاي حافظه،  تاثير گذار باشد.

 

داستانهاي ديگر و دلايل آنها

پل بيرسال دانشمندي كه در حوزه ايمني عصبي فعاليت مي كند و نويسنده كتاب كد قلب (شفره: تيغه، كد) است در سال 2002 تحقيق و پژوهشي تحت عنوان ( تغيرات شخصيتيِ افرادي كه قلب دريافت مي كنند به موازات شخصيت اهدا كنند گان).اين بحث شامل بررسي 74 نمونه از افرادي شد كه عمل پيوند اعضا را انجام داده بودند و از ميان آنها 23 مورد پيوند قلب را تجربه كرده بودند.اين بررسي ها در 10 سال انجام شده بود كه در ادامه تعدادي از آنها ذكر مي شود.

 

مورد اول

جوان18 ساله اي كه شعر مي گفت و با موسيقي و خوانندگي وقت مي گذراند در يك حادثه رانندگي

جان خود را از دست داده و قلبش به يك دختر 18 ساله اهدا شد. اين دختر در جلسه ملاقات با والدين اين پسر قطعه اي موسيقي را برايشان نواخت كه پسر از دست رفته شان مي نواخت. آن دختر شعر ترانه اي كه آن جوان اهدا كننده با آهنگ مي خواند را هم به خوبي بيان كرد در حالي كه هرگز آن را قبلا نشنيده بود.

 

مورد دوم

مرد سفيد پوست 47 ساله، درعمل پيوند از يك جوان سياه پوست آمريكايي قلب دريافت كرد ، دريافت كننده بعد از عمل نا گهان به موسيقي كلاسيك علاقه مند شد و بعدها متوجه شد كه آن جوان اهدا كننده به آن نوع از موسيقي علاقه زيادي داشت.

 

مورد سوم

اين اتفاق براي جواني كه به تازگي مورد عمل پيوند قلب قرار گرفته بود افتاد. او بعد از عمل كلمه اي عجيب را زياد تكرار مي كرد،بعدا كه با همسر اهدا كننده ملاقات كرد متوجه شده اين يك رمز است كه آنها بين خودشان داشتند و به معناي (همه چي درست شد) بود.

 

چه باور کنی چه باور نکنی!

عمل پيوند قلب براي دختر 8 ساله اي انجام شد آن قلب متعلق به دختر 10 ساله اي بود كه به قتل رسيده بود. بعد از عمل، دختر كابوسهاي وحشتناكي مي ديد. در كابوسها تصوير مردي را مي ديد كه يك دختر را مي كشد. اين كابوس ها بسيار آزار دهنده بودند والدين دختر او را نزد روان شناس بردند. تصاويري كه در كابوس ديده بود بسيار واضح و دقيق بودند تا حدي كه دكتر روان شناس و مادر آن دختر پليس را در جريان اين موضوع قرار دادند و پليس با توجه به تصوير بسيار دقيقي كه دختر در خواب ميديد و به آنها گفت، توانستند قاتل را شناسايي و دستگير كنند.

 

تاثير گذاري قلب بر مغز

دانشمندان به مدت طولاني درباره واكنش نشان دادن قلب در برابر پيامهايي كه از مغز ميرسد صحبت كردند. آنها به تازگي دريافتند كه اين ارتباط در واقع يك رابطه پويا و دو طرفه مي باشد و قلب و مغز بر روي هم تاثير گذار هستند. محققان خاطر نشان كردند كه قلب با 4وسيله  مغز را تحت تاثير قرار مي دهد: تاثير عصبي به وسيله تكانه هاي عصبي، تاثير شيميايي بواسطه هورمونها و انتقال دهنده هاي عصبي، تاثير فيزيكي بوسيله امواج فشارو به وسيله انرژي از راه الكترومغناطيس قلب.

محققان 4 وسيله را عنوان كردند كه قلب با آنها مغز را تحت تاثير قرار مي دهد.

  1. تاثير عصبي به وسيله تكانه هاي عصبي
  2. تاثير شيميايي بواسطه هورمونها و انتقال دهنده هاي عصبي
  3. تاثير فيزيكي بوسيله امواج فشار
  4. تاثیر به وسيله انرژي از راه الكترومغناطيس قلب.

ميدان الكتريكي قلب 60 برابر قوي تر از مغز و ميدان مغناطيسي قلب هم 5هزار بار قويتر از ميداني ست كه مغز با آن سر و كار دارد.

 

تصوير ميدان الكترو مغناطيسي قلب نشان مي دهد _ قوي ترين ريتم در بدن انسان به حساب مي آيد _كه نه تنها تمام سلولهاي بدن را در بر مي گيرد بلكه حتي در محيط اطراف ما هم گسترش مي يابد. ميدان انرژي قلب را مي توان از فاصله چند فوتي با حسگرهاي خاصي اندازه گيري كرد در يك آزمايش زماني كه دو نفر به يكديگر نزديك مي شوند مشخص مي شود كه چگونه ميدان انرژي قلب يكي از آنها بر امواج قلب ديگري تاثير مي گذارد.در سمت راست تصوير ، زماني كه آنها دستان هم را گرفته اند،انتقال انرژي الكتريكي از قلب شخص b به مغز  شخص a اتفاق  افتاد و اين انتقال  مي تواند در نوار مغزي eeg ثبت شود.

 

انرژي قلب

يكي از دانشمندان در دانشگاه آريزونا در حال انجام تحقيقاتي بر 300 شخصي است كه از افراد ديگر قلب دريافت كرده اند. آنها دريافتند كه تبادل انرژي بين قلب و عقل به روش الكترومغناطيسي  انجام مي شود. يه اين ترتيب مغز گيرنده قلب پيوندي مي تواند سيگنالهاي الكترو مغناطيسي را از قلب اهدا كننده دريافت كند كه اين امر مستلزم تحقيق و تلاش براي توضيح مباني بيولو ژيكي اين امر است و اين كه چند درصد افرادي كه قلب دريافت كرده اند تغيراتي را در شخصيت يا سيستم غذايي خود احساس مي كنند و پاسخ به سوالات مهمي كه در حوزه اخلاق مطرح مي شود از جمله كه اگر عمل پيوند از شخصي قاتل يا مجرم و خلافكار و يا هر شخصي كه اخلاقي ناشايست داشته باشه ، به فردي كه اخلاقيات  پسنديده اي دارد انجام شود، وضعيت چگونه خواهد شد و ترتيب كارها به چه شكلي خواهد شد؟

بعد از آن چه خواهد شد ؟

از مطالبي كه سابقا گفته شد به اين نتيجه مي توان رسيد كه قرآن كتابي بر حق است و آن همان گونه است كه خداوند تعالي وصف كرده است: ( لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ

هرگز از پيش و پس (گذشته و آينده حوادث عالم) باطل بدان راه نيابد( و تا قيامت حكومت و حكمتش باقي است) زيرا آن فرستاده خداي (مقتدر) حكيم ستوده صفات است.   سوره فصلت آيه 42.

 

((أفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآَنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا) . آيا منافقان در آيات قرآن تفكر نمي كنند يا بر دلهاي خود قفل ها(ي جهل و نفاق) زده اند. ) سوره محمد آيه 24.

(يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ .( در روزي كه زبان و دست و پاي ايشان بر اعمال (ناشايسته) آنها گواهي دهد.) سوره نور آيه 24

بزودي بحث جداگانه اي  با توكل و مدد جويي از خداوند متعال خواهيم داشت براي اثبات علمي  صفات قلب كه خداوند بلند مرتبه در قرآن ذكر كرده است و خواهيم ديد كه براي هر كلمه اي كه خدا در قرآن ذكر كرده مصداقي مادي و ملموس در دنيا وجود دارد. و آيا دلايل علمي به گونه اي خواهند بود كه بر علمي بودن قرآن دلالت كنند؟

((تِلْكَ آَيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآَيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ ) اينها آيات خداست كه ما بر تو به حق تلاوت مي كنيم پس بعد از آيات روشن او ديگر به چه برهاني ايمان مي آورند؟) سوره جاثيه آيه 6

گردآوري و تهيه: خانم دكر نها ابو كريشه

مطلب فوق توسط عبدالدائم الكحيل اصلاح و برخي مطالب هم به آن افزوده شد.

 

منابع: 

  1.Kate Ruth Linton Under the supervision of: Tom Anderson. Knowing By Heart: Cellular Memory in Heart Transplants. MONTGOMERYCOLLEGE STUDENT JOURNAL OF SCIENCE & MATHEMATICS.Volume 2 September 2003 2. American Heart Association. “Heart Transplantation.” 2002. MedLine Plus. 20Nov. 2002. <www.nlm.nih.gov>. This website provides some statistics concerning heart transplantation and survival rates. 3. Bellecci, Pauline M., MD. “The Heart Remembers.” 2002. The Natural Connection. 12 Nov. 2002. <http://www.thenaturalconnection.net>. 4. Carroll, Robert Todd. “Cellular Memory.” 2002. The Skeptics Dictionary. Nov. 12 2002. <http://skepdic.com/cellular.html>. 5. Hawthorne, Peter. The Transplanted Heart. Chicago: Rand McNally & Company. 1968. 6. Institute of HeartMath. “The Intelligent Heart.” 1998. 10 Dec. 2002. <http://www.heartmath.org>. 7. Janis, Pam, “Do Cells Remember?” 24 May 1998. USA Weekend.com. 11 Nov. 2002. <http://www.usaweekend.com>. 8. McGoon, Michael D., M.D. Mayo Clinic Heart Book, New York, William Morrow and Company, Inc. 1993. 9. Pearsall, Paul, The Heart’s Code, New York, Broadway Books, 1998. 10. Pert, Candace, Why do we feel the way we feel? The Seer. 3 Dec. 2002.<http://www.angelfire.com/hi/TheSeer/Pert.html>. 11. 

..

تلگرام
WhatsApp
چاپ

الَّلهُمَّ صَلِّ على سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ٱلوَصــفِ وَٱلوَحْيِ وَٱلرِّسَالَةِ وَٱلحِكْمَةِ وَعَلى آلِهِ وَصَحـبِهِ وَسَلِّمْ تَسليماً