جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عارفان و اسرار هستی

صوفی واقعی پروردگارش را با چشم بصیرت می بیند. در هر چیزی که چشمش به آن بیفتد یا دستش آن را لمس کند، پروردگارش را می بیند. آری، پروردگارش و آثار قدرت او را می بیند پس از اعماق فلب ندا می دهد الله..الله. زیرا وقتی قلب های با ایمان با نورهای یقین می درخشند، متوجه می شوند که در پس این عالم و زیبایی اش با تمام هماهنگی و نظمی که دارد، آفریدگاری توانا وجود دارد. این عوالم کیهانی لحظه ای از ستایش خالق خود غافل نمی شوند و هر ذره در این هستی وسیع و در حال گسترش از قدرت خداوند سخن می گوید.

 

هر ذره درعالم عابدی است که از یگانگی خداوند سخن و او را تسبیح می گوید. صوفی چون به اسرار هستی می نگرد، جوانب عظمت الهی را لمس می کند و چون در صفحات هستی و در حقایق و اسرار آن تدبر می کند، می گوید سبحان الله، سبحان الله. کشاورز وقتی دانه ها را می بیند آنها را بر زمین می پاشد و با آب سیراب می کند و چون در خاک بشکنند و کم کم رشد کنند به زبان و بیان خودش می گوید الله..الله. عارفان چون ابداع خارق العاده و شکوه و عظمت را می بینند که ذهن ها را ناتوان می کند و دل ها را خیره می کند، گویند: پروردگارا، تو اولین هستی و چیزی پیش از تو نیست. تو باطن هستی و بدون تو چیزی وجود ندارد، پروردگارا هر چه در هستی وجود دارد دلیلی می باشد که ما را به سوی تو هدایت می کند. سبحانك سبحانك.. قادر نیستیم به اندازه کافی تحسین تو را گوییم. هنگامی که اهل تحقیق باد ها را می نگرند که زمین و فاصله ها را قطع می کنند، فضا را غارت می کنند و تا طغیان نکنند آرام نمی گیرند و به فرمان خدا جریان دارند، قول سبحانه تعالی را به یاد می آورند: ( وترى الجبال تحسبها جامدة وهى تمر مر السحاب صنع الله الذي أتقن كل شئ انه خبير بما تفعلون : و در آن هنگام کوهها را بنگری و جامد و ساکن تصور کنی در صورتی که مانند ابر (تند سیر) در حرکتند. صنع خداست که هر چیزی را در کمال اتقان و استحکام ساخته، که علم کامل او به افعال همه شما خلایق محیط است)

 

هر کس در آفرینش خدا بیندیشد از آنچه که می یابد شگفت زده می شود و ذکر سبحان الله را می گوید. خدای تبارک و تعالی فرمود: ( أو لم يروا الطير فوقهم صافات ويقبضن مايمسكهن إلا الرحمن انه بكل شئ بصير: آیا مرغان هوا را نمی‌نگرند که بالای سرشان پر گشوده، گاه بی‌حرکت و گاه با حرکت بال پرواز می‌کنند؟ کسی جز خدای مهربان آنها را (در فضا) نگاه نمی‌دارد، که او به احوال همه موجودات کاملا بیناست. )

 

و آنگاه که روشن دلان به سوی عالم گیاهان می روند و در فضای وسیع آن گشت بزنند و در شکل‌ها و رنگ‌های آن تأمل کنند و با کنجکاوی شاهد شگفتی‌های کمال خلقت آن باشند، آن‌گاه است که قلم از کار می ایستد.. در دنیای گیاهان شگفتی هایی وجود دارد که علم مدرن هنوز قادر به کشف و اطلاع از اسرار آن نیست و هنوز هم از درک حقایق آن ناتوان است و ذهن انسان در حیرت باقی خواهد ماند.. تکرار می‌ کند:( لا الله الى انت سبحانك اني كنت من الظالمين: معبودی جز تو نیست، منزهی تو، همانا من از ستمکاران بودم.)

 

هنگامی که روشن دلان به گلهای رز شکوفه می اندیشند و به طراوت و زیبایی و شکل و بوی خوش آنها بنگرند که با نسیم شکوفا می شوند و در مهتاب باز می شوند و زمین زینت خود را به خود می گیرد، سرشار از شادی روح و سرور می شوند. و روشن دل عظمت قدرت الهی را در آنها می بیند.

 

خدای تعالی می فرماید: ( وانزل لكم من السماء ماء فانبتنا به حدائق ذات بهجة ما كان لكم إن تنبتوا شجرها أإله مع الله:  و از آسمان برای شما باران فرستاد تا به آن درختان و باغ و بستانها را در کمال سبزی و خرمی رویاندیم که هرگز شما (از پیش خود) قادر بر رویانیدن آن درختان نبودید؟ آیا با وجود خدای یکتا خدایی هست؟ (هرگز خدایی نیست) بلکه این مشرکان (از نادانی) روی (از خدا) می‌گردانند. )

 

اگر به شکل عمیق به یک گل نگاه می‌کردیم و به چیدمان، برگ‌ها، در هم تنیدگی خطوط و زیبایی رنگ‌هایش فکر می‌کردیم، آن را بیانگر قدرت خداوند می‌دیدیم، آن گاه دل و زبان باهم ندای الله سر می دادند. بنابراین، اگر به انواع میوه‌ها، طعم‌های متفاوت و رنگ‌های فراوان آن‌ها نگاه کنیم که در نواحی مجاور می رویند و با یک آب آبیاری می شوند و یک نسیم از روی آن ها می گذرد، سپس طعم های مختلف می گیرند.. یاد این گفته خدای تعالی می افتیم 🙁 وفى الأرض قطع متجاورات وجنات من أعناب وزروع ونخيل صنوان وغير صنوان يسقى بماء واحد ونفضل بعضها على بعض في الأكل: و در زمین قطعاتی مجاور و متصل است (که آثار هر قطعه مباین قطعه دیگر است) زمینی برای تاکستان و باغ انگور قابل است، و یک جا برای زراعت غلاّت، و زمینی برای نخلستان آن هم نخلهای گوناگون که همه با یک آب مشروب می‌شوند ولی ما بعضی را در نوع میوه بر بعضی برتری می‌دهیم). و در این هستی شگفت، رازهایی نهفته است که ذهن ها را به حیرت وا می دارد و شگفتی هایی که ما را به تسلیم در برابر قدرت مطلقه جلال و عزت فرا می خواند و همه عقول فقط می توانند بگویند: تبارک و تعالی احسن الخالقین. پس کسانی که خدا را می شناسند در آرامشی دائمی به سر می برند که عظمت خدا را در همه چیز شاهد هستند و می گویند: ياربنا كيف يستدل عليك بما هو في وجوده مفتقر إليك .. ياربنا علمنا بك .. وعرفنا بك … وأقمنا بشهودك حتى لانرى غيرك ولا نحب سواك .. ونسألك اللهم إن تصلى وتسلم على الحبيب المحبوب سيدنا محمد وعلى اله وصحبه صلاه وسلاما يليقان بجنابة وعظيم قدره وان تجمعنا بهما عليه وتجعل صلاتنا مقبولة لديه انك سميع قريب مجيب يا رب العالمين.

 

 

منبع

: مجلة التصوف الاسلامي .

http://www.eltsawofelislamy.com/index.html

 

 

تلگرام
WhatsApp
چاپ

الَّلهُمَّ صَلِّ على سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ٱلوَصــفِ وَٱلوَحْيِ وَٱلرِّسَالَةِ وَٱلحِكْمَةِ وَعَلى آلِهِ وَصَحـبِهِ وَسَلِّمْ تَسليماً