جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

باترى نانو براى تغذيه شبكه مصنوعي در جهت درمان كم بينايي

دانشمندان آمريكايي يك باتري «نانو» ساختند كه مي توان آن را براى تغذيه شبكيه مصنوعي، درون چشم انسان كاشت كه اخيرا براى جايگزيني شبكيه طبيعي آسيب ديده ايجاد شده است.

یک گروه تحقیقاتی با سرپرستي محقق سوزان ريمب، در يك مركز ملی جديدي كار مي‌كنند كه این مرکز به پيشرفت و طراحي تکنیک‌ها و ابزارهاى زيست شناسي بيولوژي الكترونيكي با ابعاد نانو (نانومتر یک ميلياردم متر است) اختصاص یافته و پس از بدست آوردن كمك هزينه‌اي به مبلغ بيشتر از ٦ ميليارد دلار از موسسه‌ى ملی چشم تحت نظر موسسه ملی سلامت ساخته شده است. اين مركز همچنین نمونه‌هايي از وسايل پزشكي نانو، اجزاى آن و مواد آن را طراحي می‌کند.
و از این رو در ساخت «حامل‌های يوني» شروع به کار کرده، این حامل ها قابلیت نفوذ از غشاى سلول هاى زنده را دارند و نیز می‌توانند براى مطلع شدن از عمليات توليد انرژي داخل جسم زنده، حركت يون ها را داخل سلول های زنده کنترل کنند. اولين وظيفه‌اي كه به این موسسه موكول شد؛ توسعه مولدهای انرژی بود، يعني توسعه باتري هاى نانوبيولوژيکی براى تعداد زيادي از دستگاه‌هایی كه مي توان آنها را درون جسم انسان كاشت؛ به‌ويژه براى شبكيه مصنوعي كه فعلا در مؤسسه‌ى دوهيني چشم در دانشگاه سازورين كارولينا ساخته شده است و شبكيه مصنوعي و باتري در درمان موارد آسيب پاتولوژيك بينايي به كار برده خواهند شد.

محقق ريمب می‌گوید: آزمايشگاه‌هاى پژوهش هاى نانوی «سانديا» در جنبه‌هاى نظري و كامپيوتري پروژه كه شامل اجراى محاسبات و توسعه‌ى برنامه‌هاى كامپيوتري براى طراحي و توليد است، مشارکت دارد. این محقق همچنين می‌گوید: «پژوهش ها بر توسعه‌ى حامل‌های يونی متمرکز خواهد شد تا ابتدا بفهمد بدن چگونه انرژی تولید می‌کند و سپس به ساخت باتري نانو پرداخته می‌شود.»

منبع: لندن: «الشرق الأوسط»

تلگرام
WhatsApp
چاپ

الَّلهُمَّ صَلِّ على سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ٱلوَصــفِ وَٱلوَحْيِ وَٱلرِّسَالَةِ وَٱلحِكْمَةِ وَعَلى آلِهِ وَصَحـبِهِ وَسَلِّمْ تَسليماً