جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نمونه هایی از کارهای ماورا الطبیعه در طریقت کسنزانی

 

فعالیت های ضربت زنی درویشی چندین فعالیت مختلف را دربرمیگیرد که مهمترین آنها اجمالاً شامل موارد ذیل میشوند:

 

  1. فرو کردن ادوات تیز و برنده در نواحی مختلف جسم شامل گونه ها، زبان، قاعده دهان، بازو، عضلات سینه، شکم و دیگر نواحی بدن. گاهی در بعضی ضربات به جای ادوات فلزی از چوب استفاده میشود که بدون شک دردناکتر و خطرناکتر به نظر میرسد زیرا پارگی که در بافت بدن ایجاد میکند بزرگتر از ادوات فلزی است، به دلیل اینکه سطح زبر و دارای قطر نامنتظم دارد.
  2. وارد کردن خنجر به داخل استخوان جمجمه با استفاده از پتکه ای چوبی
  3. جویدن و بلعیدن تیغ اصلاح استفاده نشده و تکه های شکسته شدهی لیوان شیشه ای یا لامپ های مهتابی فلورسنت که این لامپ ها به دلیل ماده سمی که در داخل آنها وجود دارد بسیار خطرناکتر هستند.
  4. قرار دادن قسمت هایی از بدن در معرض آتش بدون اینکه هیچ آسیبی به جسم وارد آید.
  5. مرید دست و زبان خود را در معرض نیش مارها و عقرب های سمی قرار داده گاهی سر مار را می خورد یا عقرب را می بلعد.
  6. مرید جریان الکتریکی 220 ولتی را در بدن خود جریان میدهد.

 

موارد فوق الذکر مهمترین و غالبترین فعالیت های ضربت زنی دراویش به شمار می آیند، اما فعالیت های دیگری نیز در بین مریدان مانند چند بار عبور دادن تیغه تیز خنجر از روی زبان و ایجاد بریدگی عمیق در آن یا فرو بردن سیخ در گردن و … نیز وجود دارد.

 

کرامتی که در فعالیت های بالا وجود دارد این است که مرید آنها را بدون کوچکترین آسیب انجام میدهد، در حالی که زخم و جراحت ناشی از این فعالیت ها میتواند بشدت خطرناک باشد.

 

مرید در هنگام انجام این فعالیت ها احساس درد نمیکند و احساسی که از فرورفتن این اجسام برنده و تیز به بدنش دارد مانند احساس فرورفتن یک آمپول به بدن است. همچنین اثری از خونریزی و عفونت در بدن او مشاهده نمیشود در حالی که در حالت طبیعی این گونه زخم ها باعث عفونت و خونریزی شدیدی میشوند.

 

مصونیت در برابر درد و خونریزی و التهاب تمام وجوه ماورا الطبیعی فعالیت های درویشی را شامل نمیشود، زیرا به محض خارج کردن جسم تیز از بدن، تمامی زخم ها خوب میشوند. در این امر بیش از یک وجه ماورا الطبیعی وجود دارد که اولین آنها سرعت التیام زخم است که کاملا با قوانین علم پزشکی در تضاد بوده و هرگز نمیتوان آن را توجیه کرد. باید تاکید کرد که این التیام زخم شامل برطرف شدن تمامی آسیب ها و نقص های احتمالی ناشی از ورود جسم تیز به بدن است. یکی دیگر از جوانب ماورا الطبیعه بودن فعالیت های درویشی این است که مرید میتواند هر وقت خواست و هر چند بار که اراده کرد بدون هیچ محدودیتی این فعالیت ها را با موفقیت ١٠٠ درصد در تمامی موارد تکرار نماید.

 

منبع:

 جناب شیخ محمد کسنزان – دایرة المعارف الکسنزان از حیث آنچه اهل تصوف و عرفان بر آن اتفاق افتاده اند – جلد ۷  ماده(خ ر ق).

 

 

تلگرام
WhatsApp
چاپ

الَّلهُمَّ صَلِّ على سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ٱلوَصــفِ وَٱلوَحْيِ وَٱلرِّسَالَةِ وَٱلحِكْمَةِ وَعَلى آلِهِ وَصَحـبِهِ وَسَلِّمْ تَسليماً