جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فنا در شیخ

سوال : آیا خداوند از بنده خود می پذیرد كه در بنده ای دیگر از بندگانش « ولو اینكه شیخ طریقت باشد » فنا گردد؟

پاسخ : خداوند می فرماید: ( بنده من به وسیله چیزی كه از فرایض نزد من محبوب تر باشد به من نزدیك نشده است . و بنده من با نافله ها به من نزدیك میشود تا آنجا كه دوستش خواهم داشت . و هنگامی كه دوستش داشته باشم ، گوش او می شوم كه با آن می شنود و چشم او می شوم كه با آن می بیند و دست او می شوم كه با آن حمله می كند وپای او می شوم كه با آن راه می رود. اگر از من چیزی بخواهد به او می دهم و اگر از من پناه بجوید به او پناه می بخشم …)

این كار كه مومنی بتواند گوش و چشم و حركات و سكنات خود را در تمام اوقات با خواسته خدا منطبق ساخته و برآن حالت نگاه دارد خود از ثمرات محبت است كه فنا نامیده می شود. به عبارت دیگر فنا تعبیری دیگر است از بالاترین درجه محبت بین بنده و پرودگار. پیامبرﷺ می فرماید : ( بنده ایمان نمی آورد مگر اینكه مرا از خودش و فرزند وخانواده اش و تمام مردم بیشتر دوست داشته باشد ).این حدیث به روشنی ثابت می كند كه فنا شدن در محبت پیامبرﷺ جایز است . و همچنین ثابت می كند كه این كار در ارتباط با وارثان و جانشینان روحی ایشان نیز جایز است . زیرا در نتیجه محبت آنها مریدان راحت تر می توانند از آنان در زمینه انجام شریعت اسلامی به كامل ترین شكل آنان پیروی كنند.

تلگرام
WhatsApp
چاپ

الَّلهُمَّ صَلِّ على سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ٱلوَصــفِ وَٱلوَحْيِ وَٱلرِّسَالَةِ وَٱلحِكْمَةِ وَعَلى آلِهِ وَصَحـبِهِ وَسَلِّمْ تَسليماً