جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سوال: چگونه خلیفه و وارث معنوی را بشناسیم؟

 

سوال: طرق صوفیه، مشایخ بسیاری دارد؛ آیا همه آنها مانند خلافت رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) هستند؟ ما چگونه خلیفه و وارث معنوی را بین آنها تشخیص دهیم؟

 

جواب: نزد اهل تصوف چنین مشهور است که دولت معنوی در هر زمان و مکانی تا روز قیامت وجود دارد. این دولت مراتبی دارد مانند اغواث، اقطاب، اوتاد، ابدال و رجال الغيب؛ اما کسی که بر آنان ریاست میکند تنها یاریرسان زمان خود میباشد، او در زمان خود یگانه است، خلیفه خدا در زمین و جانشین رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) بوده و تمام اولیای زمانه در حکم به او نظر دارند و وی وارث محمدی است بنا بر کلام الهی: «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا: و هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر آنکه به توفیق خدا از او اطاعت شود. و اگر آنان هنگامی که به خود ستم کردند، نزد تو می‌آمدند و از خدا آمرزش می‌خواستند و پیامبر هم برای آنان طلب آمرزش می‌کرد، یقیناً خدا را بسیار توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند.»

و این کلام الهی: «فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا: به پروردگارت سوگند که آنان مؤمن حقیقی نخواهند بود، مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع واختلاف دارند به داوری بپذیرند؛ سپس از حکمی که کرده ای دروجودشان هیچ دل تنگی و ناخشنودی احساس نکنند، وبه طور کامل تسلیم شوند»

و کلام الهی: «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ: به یقین کسانی که با تو بیعت می کنند، جز این نیست که با خدا بیعت می کنند»

پس کسی که وارث خلافت رسول خداست یکی است و شیخ حاضر ما با امضایش بر اورادی که آنها را برای مریدانش مجازکرده، این نکته را تصریح نموده است. بنابراین رئیس طریقت علیه کسنزانی در دنیا، تعیین شده و ایشان برای تمام مخالفان و تکذیبکنندگانش یک تهدید است زیرا اذن الهی را برای دعوت به سوی خداوند عزوجل دارد. شناخت نیروی طریقت و وراثت معنویاش در سه چیز است: نخست: سلسله پیوسته و ناگسستنی که در آن هر شیخ یاریگر زمانه خویش است. دوم: نیرو و تعداد زیاد دعاها، در هر مسیری مشخص است که راز هر طریقی در دعاهای آن است و زمانی که دعاها نیرو یابند شیخ هم باید توان مقابله با آنها را داشته باشد تا مرید در اسرع وقت به خواسته خویش برسد. سوم: کرامت و چیرگی برآن؛ این امر گواه بر توان روحی است که این وارث محمدی دارد به گونهای که اگر دنیا با قویترین تهدیداتش در مقابل او بایستد باز هم صحت ادعا و درستی روشش بر آنان نمایان میشود.

 

تلگرام
WhatsApp
چاپ

الَّلهُمَّ صَلِّ على سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ٱلوَصــفِ وَٱلوَحْيِ وَٱلرِّسَالَةِ وَٱلحِكْمَةِ وَعَلى آلِهِ وَصَحـبِهِ وَسَلِّمْ تَسليماً