جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سوال در مورد وراثت روحی پیامبر

سوال: می­گویید که شیخ، خلیفه‌ی پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و وارث روحی اوست پس چگونه برای شما ثابت می‌شود که این خلافت و وراثت برای فلان شخص است؟ و آیا همانطور که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) از علوم، قدرت، ولایت تشریعی، تسلط و حکومت بهره داشت، خلیفه نیز بهره‌مند است؟

جواب: با اثبات شروط یک حدیث معتبر، این خلافت نیز برای ما ثابت می­گردد؛ و منظور از حدیث معتبر، حدیث مُسندی است که سلسله سند آن به راویانی عادل برسد، به طوریکه با قید عدم شذوذ و عدم ضعف و بیماری از ابتدا تا انتهای آن حدیث را ثبت کرده باشند. و سلسله طریقت و وراثت روحی نیز چنین است؛ هرگاه سلسله‌ی طریقت و وراثت معنوی متصل و پیوسته باشد منصفانه نیست که از سلسله رجال احادیث معتبر، برشمرده شود ولی از سلسله رجال طریقت برشمرده نشود. این وراثت در همه چیز عمومی است مگر در نبوت، خداوند متعال می‌فرماید:«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الأرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُون: و همانا ما پس از تورات در زبور نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به میراث می‌برند» و نیز خداوند متعال می‌فرماید:« وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ: و ما می خواستیم به آنان که در آن سرزمین به ناتوانی و زبونی گرفته شده بودند، نعمت های با ارزش دهیم، و آنان را پیشوایان مردم و وارثان [اموال، ثروت ها و سرزمین های فرعونیان] گردانیم» و این وراثت، وراثت اقوال، اعمال و احوال است که در حدیث شریفی آمده است: خداوند، بر سر هر صد سال، یك نفر را می فرستد كه وی دین این امت را تجدید كند.

تلگرام
WhatsApp
چاپ

الَّلهُمَّ صَلِّ على سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ٱلوَصــفِ وَٱلوَحْيِ وَٱلرِّسَالَةِ وَٱلحِكْمَةِ وَعَلى آلِهِ وَصَحـبِهِ وَسَلِّمْ تَسليماً