جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رابطه در طریقت کسنزانی

رابطه عبارت است از حفظ و پاسداری از تصویر شیخ دریاد و خاطرو استمداد از روحانیت مبارک او که درخدای تعالی فانی شده است.این رابطه حضور و نور را برای مرید کامل کرده و وی را از امور بی ارزش دور می سازد و مرید می تواند در غیبت شیخ همچون زمان حضور ایشان از او بهره ببرد و معالجه های روحی که شیخ همواره برای تصفیه درون مرید رابط انجام می دهد به دست آید .

رابطه یعنی آنکه قلب خود را به قلب شیخ واز او به قلب رسول اکرم (ص) و ازاو به حضرت الهی ارتباط دهی .هر کس که این کار را بکند فیوضات ربانی و رحمانی بر او نازل شده و به برکت دو نور میرسد، نور ذکر و نوررسول اکرم (ص).

رابطه با شیخ کامل این کار اکسیری است برای پاک شدن از خطورات(ذهنی و قلبی) بد و ناپسند و وسوسه های بد. با رابطه به جای اینکه در خطورات قلبی و ذهنی مرید هنگام عبادت تصاویری از دنیا و زینت های آن – مثل مال و زن وفرزند و هرچه که دوست داشتنش موجب فراموشی خدا می شود – باشد او به شیخ خود که درخدا فانی است می اندیشد و این کار موجب زیاد شدن محبت خدا و شوق دیدارش در مرید می شود. یعنی قلب مرید ارتباط پیدا می کند با وسیله ای در نزد خدا که اوخود در خدا فانی است و از خدا مدد می گیرد تا به مرید مدد برساند .واین وسیله در نزد ما شیخ طریقت است.این عمل درب شهر علم الهی است وهر کس که بر این درب بکوبد حقیقت های غیب بر او گشوده شده و با آن میتواند برای دیدار محبوب اوج بگیرد.این کار سری است بین شیخ ومریدش و هیچکس ، جز آنکه رابطه را انجام می دهد از آن اطلاعی نخواهد یافت .

این کار تجسم روح اقدس مقدس است و نشاندنش بر عرش رحمان در مملکت انسانی .و یا به عبارت دیگر تجسم نور شیخ و فرود آوردنش درقلب مرید وآن به این معناست که چشمانت را بر دنیا ببندی و از درون به قلبت نگاه کنی و از قلبت به شیخ نگاه کنی .رابطه انجام پیروی کامل است رابطه بعد روحی همان( پیروی) است که خداوند در سخن خویش به آن اشاره کرده است (ازمن پیروی کنید تا خدا شما را دوست داشته باشد) .پس هرکس که رابطه را انجام ندهد پیرویش کامل نیست .

سر رابطه وارتباط آن با حرکت روحی در طریقت:

رابطه( راز) طریقت و یا سر ارتباط با خدای تعالی است پس هر گاه که مرید عبادت می کند و از لحاظ روحی نیز با شیخ رابطه دارد و یا او را در عقل و قلب خویش تجسم و تجسد می کند می تواند بنا به قدرت ورد و رابطه اش از لحاظ روحی با شیخ در مسیر الی الله سیر کند.اما اگر رابطه قطع شود مرید حرکت می کند اما سیر نمی کند مثل کسی که درجا حرکت می کند.زیرا راه خدا دشوار و پر خطر است و لازم است که در آن با عارفی مصاحب شوی که تو را از لغزش در امان دارد .

 

تلگرام
WhatsApp
چاپ

الَّلهُمَّ صَلِّ على سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ٱلوَصــفِ وَٱلوَحْيِ وَٱلرِّسَالَةِ وَٱلحِكْمَةِ وَعَلى آلِهِ وَصَحـبِهِ وَسَلِّمْ تَسليماً